Kan ingenting om blixtljusramper

Kan ingenting om blixtljusramper

mars 23, 2020 Av Av admin

EMC, ECE, UN, IP. Listan på förkortningar inom fordonsbelysningarnas värld kan göras lång. Jag, som relativt oinsatt i dessa förkortningar, tackar gudarna för internet och dess uppsjö av hemsidor som kan skina ett ljus på vad dessa bokstäver egentligen betyder. För när det kommer till exempelvis blixtljusramper (eller varningsbelysning i största allmänhet), så behöver dessa lampor ha olika certifikationer och märkningar för att kunna användas inom sina olika områden. Den viktigaste märkningen på en blixtljusramp är ECE-R65. Utan denna får rampen inte användas på allmänna vägar och blir du stoppad för en kontroll kan detta ge dryga böter eller körförbud.

Jag har en killkompis som arbetar för ett företag som levererar blixtljusramper och varningsbelysning i alla dess slag till stora och små företag runt om i landet. Det var han som förklarade för mig att det inte bara är att sätta på vilken saftblandare som helst på sitt fordon, utan alla dessa ljus står under strikta regler och kontroller när det kommer till de speciella märkningarna. Några gånger har han fått in kunder som tvingats byta från en fullt fungerande  lampa då denne, ofta ovetandes, fått körförbud då det visat sig att hans varningsljus inte var ECE-R65 godkänd.

Någonting annat som är vanligt, och som man i första taget inte tänker på,  är att ramperna med fördel kan utrustas med arbetsbelysning för att kunna få full sikt ut på sidorna. Arbetsbelysning har nämligen ofta en färgtemperatur på mellan 5000-6500 Kelvin, vilket gör att ljuset utger ett vitt sken, perfekt för just sidobelysning. Detta är en exemplarisk lösning när man arbetar mycket vid väggrenen, exempelvis med snöplogning eller asfaltsläggning.